HJÄLPTJÄNSTER

MENY

LYSSNA

Kontakta OSS

KONTAKT

Strömstad kommun
Norra Bergsgatan 23
452 80 Strömstad
Växel 0526-190 00

Öppetider

måndag-fredag
Kl 8.00-16:30

Ställ en fråga

Lämna en synpunkt

Felanmälan

Ställ en fråga

Du är välkommen med alla sorters frågor om kommunen och den kommunala servicen.
Vi ser till att du får svar.
Om du tycker att svaret dröjer, hör av dig till kommuncenter@stromstad.se eller ring oss på 0526-190 00.






Lämna en synpunkt

Här kan du lämna synpunkter, förslag och klagomål, men också ge oss beröm. Din synpunkt registreras i kommunens diarium. Den blir då offentlig och kan läsas av alla.

Välj vilken typ av synpunkt du vill lämna * (obligatorisk)









Hemtjänsten

Strålande resultat för Strömstads hemtjänst i Socialstyrelsens mätning

Säkert har du sett dem, i de vita bilarna som kör över hela kommunen, hela dygnet, hela året. Det är Strömstads hemtjänst som på ett fantastiskt sätt hjälper till i hemmen.

Socialstyrelsens senaste mätning där alla Sveriges kommuners hemtjänst undersöks, visar att invånarna med hjälp i Strömstad är mycket nöjda. På flera områden visas en 100 % nöjdhet.

Enhetscheferna Annika Unger och Bente Dahlgren är inte förvånade över Strömstads positiva resultat i mätningen.

– Med vår fantastiska personal var det väntat, säger Annika som hänvisar till verksamhetens arbete med att hela tiden följa upp resultat och organisera och planera för bästa möjliga effekt för invånaren.

Tillsammans lägger man planer för ett effektivt arbete men också för att skapa ett bra arbetsklimat för personalen.

Navet i verksamheten är de tre planerarna som sitter likt i ett flygtorn och blickar ut över bilarna och kollegorna som utgår från kontoret på Fjällskivlingen.

– Våra planerare är de första man får kontakt med när man fått beslut om hjälp av något slag i hemmet. Det är de som lägger planerna kring insatser över hela kommunen. De är våra klippor, säger Bente.

I Strömstad är arbetet fördelat mellan personal som är undersköterska eller sköterska. De sköter all omvårdnad och hantering av mediciner, medan seviceteamet som genomför all städning och alla inköp.

Serviceteamet består av tre personer som tillsammans täcker hela kommunen. Det vill säga städ och inköp för över 100 personer varje vecka. Ett viktigt jobb som innebär att man blir väldigt bra på matbutikens sortiment men också på att ”frukt” på en inhandlingslista betyder väldigt olika för alla de dryga 100 personerna som får hjälp med sina inköp. Läs mer om serviceteamet här.

Det är glädjande att undersökningen visar att man både anser sig få ett gott bemötande och att man upplever att personalen har tillräckligt med tid för att utföra sitt arbete hos dem.

– Ett gott bemötande handlar bland annat om att personalen är lyhörd och att den äldre personen upplever sig bli behandlad på ett respektfullt sätt, detta är det viktigaste för oss och vi har en tydlig värdegrund som vi alla delar.

Att man delar inställning och motivation ser Annika och Bente som främsta nycklarna till ett bra arbetsklimat där man hjälps åt och trivs. Att vi har bra arbetsmiljö tycker vi märks när vi söker vikarier och sommarjobbare, många vill bli kvar och återvänder lov efter lov.

- Vi är mycket stolta över vår personal och vad vi gör för våra invånare, avslutar de båda cheferna.

Strömstads hemtjänst är ett fint bevis på hur vi sätter livet i fokus inom vår kommun.

Fakta om undersökningen:

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? vänder sig till alla personer 65 år eller äldre som bor i ordinärt boende med stöd av hemtjänst eller bor på permanent särskilt boende.

I 2019 års undersökning fick 219 991 personer med äldreomsorg möjlighet att medverka. 57 procent av dem, 124 997 personer, svarade på enkäten.

Det finns resultat för län, kommuner, stadsdelar och verksamheter med minst sju svarande.

Undersökningen har genomförts årligen sedan 2013.

Rubrik

Text

Rubrik

Text

Hittar du vad du letar efter?

Tipsa EN VÄN

My Page

SENAST UPPDATERAD: 2019-11-18, Maria Alfredsson

SIDANSVARIG: