HJÄLPTJÄNSTER

MENY

LYSSNA

Kontakta OSS

KONTAKT

Strömstad kommun
Socialförvaltningen
452 80 Strömstad
Växel 0526-190 00

Öppetider

måndag-fredag
Kl 8.00-16.30.

Ställ en fråga

Lämna en synpunkt

Felanmälan

Ställ en fråga

Du är välkommen med alla sorters frågor om kommunen och den kommunala servicen. Vi ser till att du får svar. Om du tycker att svaret dröjer, hör av dig till sn@stromstad.se eller ring växeln 0526-190 00.






Lämna en synpunkt

Här kan du lämna synpunkter, förslag och klagomål, men också ge oss beröm. Din synpunkt registreras i kommunens diarium. Den blir då offentlig och kan läsas av alla.

*Vi återkommer till dig inom fyra arbetsdagar och meddelar att vi tagit emot din synpunkt. Efter ytterligare tio arbetsdagar meddelar vi vad vi tänker göra åt saken. För dig som valt att få svar via vanligt brev kan det ta ytterligare någon dag.

Välj vilken typ av synpunkt du vill lämna *
Multiple selection




Fråga 1





Att vara kontaktperson

Att vara kontaktperson är att ha en vänskapsrelation med en person som har en funktionsnedsättning eller någon som av sociala skäl behöver extra stöd.

Du som är 18 år eller äldre kan anmäla ditt intresse för att bli kontaktperson. Du behöver ingen särskild utbildning eller erfarenhet. Det som krävs är: 

  • ett personligt engagemang.
  • lämplighet utifrån personens behov och förutsättningar.
  • att personkemin fungerar bra.
  • att du har tid för uppdraget i din vardag. 

Som kontaktperson är du inte anställd. Det är ett uppdrag där du får ersättning utifrån hur många timmar uppdraget omfattar. 

Kontaktperson för person med funktionsnedsättning

Din främsta uppgift som kontaktperson är att vara en god vän och medmänniska.

Som kontaktperson är du ett stöd och en vän för ett barn, en ungdom eller en vuxen person med funktionsnedsättning. Du ger möjlighet till en rik och aktiv fritid utifrån personens förutsättningar och behov.

En viktig uppgift är att bryta personens sociala isolering genom gemenskap, hjälp till fritidsaktiviteter och stöd i vardagssituationer. Exempelvis kan ni träffas och göra någonting tillsammans; promenera, fika, gå och handla, eller gå på bio, teater eller en fotbollsmatch.

Som kontaktperson är du inte anställd. Det är ett uppdrag där du får ersättning utifrån hur många timmar uppdraget omfattar.

Kontaktperson för stöd av sociala skäl

Din främsta uppgift som kontaktperson är att vara en god vän och medmänniska. Förutom att ha en vänskaplig relation så hjälper du som kontaktperson för stöd av sociala skäl också till att bryta destruktiva livsmönster.

Uppdraget som kontaktperson utgår ifrån personens behov. Det kan till exempel handla om att: 

  • visa på alternativa förhållningssätt.
  • ge råd och stöd vid behov.
  • motivera till sysselsättning, aktiviteter och struktur i vardagen.
  • följa med på möten med myndigheter gällande personliga angelägenheter.
  • utöka personens nätverk.
  • fungera som förebild inom olika områden.

Du hjälper också till att bryta social isolering genom att följa med personen på olika kultur- och fritidsaktiviteter utifrån hans eller hennes önskemål och förutsättningar. På så sätt ger du personen möjlighet till en rik och aktiv fritid.

Ett uppdrag som kontaktperson för stöd av sociala skäl kan pågå mellan sex månader och ett år, ibland längre. Vid behov får du stöd av kontaktpersonansvarig eller handläggare i ditt uppdrag.

Rubrik

Text

Hittar du vad du letar efter?

Tipsa EN VÄN

My Page

SENAST UPPDATERAD: 2015-01-23, Lena M Sundberg

SIDANSVARIG: Anna Almén