KONTAKT

Strömstads Kommun
Kommuncenter
0526-190 00
kommun@stromstad.se

Besöksadress
Norra Bergsgatan 23
452 80 Strömstad

Öppettider
Vardagar 08.00-16.30
Torsdagar 08.00-16.00
Avvikande öppettider

Kvalitet och utveckling

Inom Socialförvaltningen pågår ett löpande kvalitetsarbete för att erbjuda bästa möjliga service, vård och omsorg. Arbetet ger oss möjligheter att kontinuerligt rätta till fel och brister och löpande förbättra verksamheten.

Vår kvalitetsdefinition

Socialnämnden har tagit fram en kvalitetsdefinition som bygger på Socialstyrelsens definition av god vård och omsorg. Definitionen säger att vår verksamhet inom vård och omsorg ska vara:

  • Kunskapsbaserad
  • Trygg och säker
  • Individanpassad
  • Effektiv
  • Tillgänglig
  • Jämlik
  • Bygga på helhetssyn och samordning

Samtliga verksamheter arbetar utifrån kvalitetsdefinitionen för att uppnå god kvalitet.

Verktyg för insyn i verksamhetens kvalitet:

Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete

Inom socialförvaltningen arbetar vi efter Socialstyrelsens förskrifter och allmänna råd om ”Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete”. Ledningssystemet säkerställer att rätt saker görs på rätt sätt, vid rätt tillfälle i verksamheten. Det säkerställer ordning och reda så att missförhållanden och andra avvikelser kan förebyggas.

Löpande förbättringsarbete

Systematiskt kvalitetsarbete innebär att man arbetar med ständiga förbättringar, både på individnivå, enhetsnivå och verksamhetsnivå. För att hela tiden bli bättre på att utföra vård och omsorg behöver vi lära oss av händelser som inträffat och ta till oss vad våra omvårdnadstagare och patienter säger om kvaliteten. Detta gör vi genom att lyssna till synpunkter och klagomål, vara med i brukarundersökningar, jämföra oss med andra kommuner och arbeta aktivt med olika kvalitetsregister.

Brukarundersökningar

För oss är det viktigt att få reda på vad du tycker om den service och de tjänster som vi utför. Varje år genomförs därför brukarundersökningar, Strömstad deltar i nationella undersökningar genom Socialstyrelsen, vi gör också interna undersökningar i de olika verksamheterna.

Hantering av synpunkter och klagomål

Om du inte är nöjd med den kommunala servicen, behöver vi ta reda på varför. Därför har vi rutiner för hur vi ska hantera synpunkter och klagomål. Inkomna synpunkter och en analys av vad som kan bli bättre redovisas i Kvalitets- och patientberättelsen.

Kvalitets- och patientsäkerhetsberättelse

Varje år sammanställs en Kvalitets- och patientsäkerhetsberättelse. Här redovisar vi arbetet för att säkra kvaliteten i verksamheten. Kvalitets- och patientsäkerhetsberättelsen beskriver arbetet för att identifiera, analysera och minska riskerna i vården. Här redogörs för de resultat som uppnåtts under föregående år och vilka förbättringsområden som behöver prioriteras.

Kvalitetsregister

Vi arbetar med kvalitetsutveckling genom så kallade nationella kvalitetsregister. Utifrån de resultat som registren ger ser vi vilka områden där förbättringar behövs.

De kvalitetsregister som vi använder oss av är:

Tipsa EN VÄN

SENAST UPPDATERAD: , Maria Kvarnbäck

SIDANSVARIG: William Lindahl