
Anmälan till IVO efter händelser vid särskilt boende
Vid ett av kommunens demensboenden har avvikelser rapporterats som rör brister i omvårdnad och bemötande gentemot äldre. Händelserna har utretts enligt lex Sarah och anmäls nu till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.
Utredningen visar att arbetsgruppen på boendet under en längre tid saknat tillräcklig ledning och styrning. I avsaknad av styrning har otydlighet kring uppdraget uppstått, olika tolkningar av arbetets utförande har utvecklats och följsamheten till beslut och arbetsmetoder har varit bristfällig.
Detta har i sin tur lett till omfattande konflikter i arbetsgruppen och ett agerande som påverkat verksamheten negativt. Sammantaget bedöms de elva omvårdnadstagarna vid boendet ha utsatts för brister i omvårdnad och bemötande, vilket inte motsvarar vård och omsorg av god kvalitet.
Händelserna bedöms utgöra ett missförhållande enligt socialtjänstlagen och anmälan görs därför till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Parallellt pågår arbetsrättsliga processer kring berörd personal.
Åtgärder pågår
Flera omfattande åtgärder har redan genomförts, bland annat har arbetsledningen förstärkts för ökad tydlighet i styrning och uppföljning. Arbetet fortsätter med ytterligare åtgärder som genomförs och följs upp inom det systematiska kvalitetsarbetet för att se till att liknande händelser inte inträffar igen.
Mer om lex Sarah
Lex Sarah är en del av socialtjänstens kvalitetsarbete och innebär skyldighet att rapportera, utreda och åtgärda missförhållanden eller risker för missförhållanden.
Mer om kvalitetsarbete inom socialtjänsten i Strömstads kommun: Lex Sarah och Lex Maria - Strömstad Länk till annan webbplats.
Tipsa EN VÄN
SENAST UPPDATERAD: , Maria Alfredsson
SIDANSVARIG: