MENY

Kontakta OSS

KONTAKT

Strömstad kommun
Norra Bergsgatan 23
452 80 Strömstad
Växel 0526-190 00

Öppetider

Måndag-fredag
Klockan 8.00-16.30

Ställ en fråga

Lämna en synpunkt

Felanmälan

Ställ en fråga

Du är välkommen med alla sorters frågor om kommunen och den kommunala servicen.
Vi ser till att du får svar.
Om du tycker att svaret dröjer, hör av dig till kommun@stromstad.se eller ring oss på 0526-190 00.






Lämna en synpunkt

Här kan du lämna synpunkter, förslag och klagomål, men också ge oss beröm. Din synpunkt registreras i kommunens diarium. Den blir då offentlig och kan läsas av alla.

Välj vilken typ av synpunkt du vill lämna * (obligatorisk)









Här har två elever valt att jobba tillsammans på golvet med hjälp av varsin så kallad Ztool ("sittbord").

Ny lärmiljö för ettorna i Skee

När terminen startade för klass 1 på Skee skola möttes de av nyrenoverade, moderna klassrum. Nytänk och prioriterat fokus på tillgänglig lärmiljö ligger bakom de otraditionella klassrummen. Här finns utrymmen av varierande slag som passar elever med olika behov.

Att utveckla tillgängliga lärmiljöer är ett prioriterat mål för barn- och utbildningsförvaltningen. En av lärarna på Skee skola blev inspirerad av Elmemodellen och föreslog att prova denna när klassrummen ändå skulle renoveras och nya möbler behövde köpas in.

Det fick bli två modellklassrum för förstaårseleverna. Framåtvända bänkar, vanliga skolstolar och kateder syns inte till här. Istället samsas olika typer av arbetsplatser i det normalstora klassrummet. Eleverna har varsin arbetsplats, helt eller delvis vänd från klassrummets mitt, bänk med förvaring och snurrstol med hjul. Nätta skärmväggar hjälper till att skärma av och dämpa ljud så att eleven kan jobba mer ostört. Mitt i rummet finns ett ovalt bord med sex sittplatser där läraren kan hjälpa elever om det behövs. Det finns även balanspallar, låg sittbänk, sittkuddar, puffar, balansplattor och ”sittbord”. En ståpulpet underlättar för läraren att arbeta med exempelvis dator. En stor rund matta utgör samlingspunkten vid genomgång. Allt bidrar till en lugn och ljuddämpad atmosfär.

– Det är viktigt att varje elev ska kunna få studiero på sitt sätt. Den här lärmiljön gör det lättare för läraren att anpassa undervisningen till varje elev, säger rektor Ulrika Bogren.

– Det är mycket lättare att fokusera på elever som behöver extra stöd vid bordet i mitten jämfört med i ett vanligt klassrum. Jag som lärare har fortfarande en viktig roll att styra i klassrummet, det upplever jag är lättare i den här miljön. Miljön bidrar till att eleverna blir mer självständiga. Som jag ser det finns inga nackdelar, säger Evelina Andersson som arbetat med att skapa modellklassrummen.

Modellklassrum finns även vid grundsärskolan på Strömstiernaskolan och vid mellanstadiet på Odelsbergskolan där man använt olika modeller för att uppnå en mer tillgänglig lärmiljö.

Modellklassrummen ska utvärderas för att se om de ger önskad effekt på elevernas lärande och kan i så fall komma att bli en inriktning för skolorna i Strömstad.

Skolbänkar längs vägg i klassrummet, ställda med framsidan mot väggen. Låga, grå tygskärmar skärmar av på sidorna. De flesta bänkarna är separerade, men här kan två elever som inte vill ha skärm mellan sig sitta och arbeta. Väggarna går i vitt, golvet är grått, bänkarna består av ljust trä och grå laminat, kontorsstolarna av mindre modell är svarta.
Gruppering av skolbänkar med låga grå tygskärmar som skärmar av framåt och på sidorna om varje bänk.
Här har barnen samling på den stora, gröna, runda mattan. Här syns också det ovala bordet i mitten av klassrummet med gröna stolar och en balanspall.

Kontakt

Ulrika Bogren
Rektor
ulrika.bogren@stromstad.se

Tipsa EN VÄN

My Page

SENAST UPPDATERAD: , Maria Isaksson

SIDANSVARIG: