Strömstad kommun
Norra Bergsgatan 23
452 80 Strömstad
Öppet 08:00-16:30
Växel 0526-190 00
Miljö- och byggförvaltningen
Norra Bergsgatan 23
Öppet 08:00-16:30
Reception 0526-196 90
Tekniska förvaltningen
Karlsgatan 51
Öppet 08:00-12:00 och 13:00-16:30
Växel 0526-190 00
Ställ en fråga
Lämna en synpunkt
Felanmälan
Ställ en fråga
Du är välkommen med alla sorters frågor om kommunen och den kommunala servicen. Vi ser till att du får svar. Om du tycker att svaret dröjer, hör av dig till mbn@stromstad.se eller ring oss på 0526-196 90.
Lämna en synpunkt
Här kan du lämna synpunkter, förslag och klagomål, men också ge oss beröm. Din synpunkt registreras i kommunens diarium. Den blir då offentlig och kan läsas av alla.
felanmälan
Om det blir ett långvarigt strömavbrott eller någon störning eller kris i samhället så måste du själv vara beredd på att ordna vatten, värme och något att äta. Du behöver också kunna kommunicera med andra och få information från media och myndigheter. Packa en krislåda med saker som är bra att ha.
Vid en samhällskris kommer inte resurserna att räcka till alla drabbade samtidigt, utan resurserna måste prioriteras för de mest utsatta. Andra behöver klara sig själva en tid. Har du funderat över hur just du och dina anhöriga skulle klara en vardag som inte fungerar som vi är vana vid? Vilka behov och förutsättningar behöver ni ta hänsyn till?
Planera för att kunna klara dig på din egen mat och ditt eget vatten i minst 72 timmar, eller så länge som just dina förutsättningar tillåter. Det betyder inte att samhällskrisen är över efter tre dygn. Det kan ta veckor, ja månader, innan vardagen fungerar normalt igen. Det betyder inte heller att hjälpen kommer efter just tre dygn, men om du har det du behöver de första dagarna får du tid att tänka över din situation så att du kan fatta viktiga beslut. Det kan också innebära att du slipper köa för varor som just då är mycket attraktiva.
För att klara en krissituation på bästa sätt är det viktigt att tillgodose behovet av värme, vatten, mat och kommunikation. Om du skulle bli isolerad på grund av smitta eller hårt väder, långt elavbrott eller någon annan katastrof behöver du ta hand om dig och dem runt omkring dig extra väl. Du behöver också kunna komma i kontakt med anhöriga och ta del av information från medier och myndigheter.
Om du är frisk kan kroppen egentligen klara sig länge utan mat, men din mentala förmåga försämras snabbt om du inte äter. Du både tänker sämre och mår sämre. Se därför till att du har något att äta! Köp extra av sådant som du ändå brukar köpa annars.
Checklista matförråd
Exempel på mat som är bra att ha hemma. Listan utgår från vad en vuxen person behöver under en vecka. Anpassa listan så att den passar dig och din familj.
Fler livsmedel som är bra att ha:
Brist på vatten är mycket allvarligare än brist på mat. Därför är det viktigt att ha en plan för att kunna ordna vatten i alla lägen. Med några dunkar, en vanlig frys och möjlighet att koka ditt vatten kommer du långt.
Checklista vatten
Bra att ha vid vattenbrist
Det behöver inte vara så kallt för att du snabbt ska bli nedkyld. Då blir din rörelse- och tankeförmåga sämre. Se till att ha en plan för alternativ uppvärmning av ditt hem och ha saker hemma som kan underlätta.
Checklista värme
Vid en större olycka eller en kris behöver du få veta vad som händer, hur du själv ska agera och vad ansvariga myndigheter gör. Du kan också behöva komma i kontakt med dina anhöriga.
Checklista kommunikation
Några bra saker att ha när man inte kan kommunicera eller ta del av media på vanligt sätt. Sveriges Radio P4 Västmanland är beredskapkanal.
Texter hämtade från Dinsäkerhet.se
Kommuncenter
Stadshuset Norra Bergsgatan 23.
0526-190 00
kommun@stromstad.se
Växeln öppet vardagar:
8:00 - 12:00,
13:00- 16:30
Säkerhetssamordnare
Via växel 0526-190 00
kommun@stromstad.se
Strömstads Kommun
452 80 Strömstad
Växel 0526-190 00
Öppettider
Måndag- fredag
Kl 08:00-12:00 och 13:00-16:30