HJÄLPTJÄNSTER

MENY

LYSSNA

Kontakta OSS

KONTAKT

Strömstad kommun
Tekniska förvaltningen

452 80 Strömstad
Telefon 0526-191 60
Växel 0526-190 00

Besöksadress:
Prästängsvägen 30
Fastigheten Mekanikern 1
Prästängen

Öppetider

måndag-fredag
Kl 8.00-12.00 samt 13.00-16.30.

Ställ en fråga

Lämna en synpunkt

Felanmälan

Ställ en fråga

Du är välkommen med alla sorters frågor om kommunen och den kommunala servicen. Vi ser till att du får svar. Om du tycker att svaret dröjer, hör av dig till tn@stromstad.se eller ring oss på 0526-191 85.






Lämna en synpunkt

Här kan du lämna synpunkter, förslag och klagomål, men också ge oss beröm. Din synpunkt registreras i kommunens diarium. Den blir då offentlig och kan läsas av alla.

Välj vilken typ av synpunkt du vill lämna *

Multiple selection








Kommunalt dricksvatten

Strömstads kommun har fem vattenverk. Det största vattenverket finns i Strömstads tätort, mindre verk finns på Ekenäs, i Flåghult, Näsinge och i Svinesund. 

Datoriserad övervakning, regelbunden kontroll och provtagning skall ge bästa möjliga vatten till kommunens invånare. För att säkerställa kvaliteten på vårt dricksvatten analyseras vattenprover kontinuerligt enligt Statens Livsmedelsverks föreskrifter. 

Vattnets hårdhet

Vattnet har olika benämning utifrån sin hårdhet, det har betydelse bland annat när du doserar tvättmedel. Här får du en nyckel till de olika kategorierna hårdhet:

  • 0-2 ºdH -     Mycket mjukt
  • 2-5 ºdH -     Mjukt
  • 5-10 ºdH -   Medelhårt
  • 10-20 ºdH - Hårt
  • >20 ºdH -    Mycket hårt

Hårdheten på vattnet från våra olika vattenverk är:

  • Flåghult:      2,7 ºdH
  • Näsinge:     0,23 ºdH
  • Strömstad:  2,5 ºdH
  • Ekenäs:       2,6 ºdH
  • Svinesund:  4,1 ºdH

Vattenanalyser för utgående dricksvatten

Driftstörningar i vattenförsörjningen

Har vi ditt telefonnummer? Vatten- och avloppsavdelningen använder SMS-tjänst vid driftstörningar som berör det kommunala nätet. Under hittar du information om tjänsten och hur du kan registrera telefonnummer. 

E-tjänster självservice.

Läs mer om SMS-tjänsten.

Nödvattenförsörjning

Tips till allmänheten, före och under nödvattenförsörjning.

  • Nödvattnet är till för dricksvatten, vi ansvarar inte för vatten till, exempelvis, toalettspolning.
  • VA-huvudmannen ansvarar för att ställa ut tankarna, men det är upp till varje medborgare att ha dunkar att hämta vatten i.
  • VA-huvudmannen ansvarar för att ställa ut tankar inom verksamhetsområdet, men inte för att varje enskild person får vatten levererat hem till sitt hushåll.
  • VA-huvudmannen är skyldig att förse alla abonnenter med dricksvatten för normal hushållsförbrukning, men garanterar inte ett visst tryck eller en viss vattenmängd per tidsenhet.
  • Vid vattenbrist är varje fastighetsägare skyldig att minska sin vattenförbrukning enligt VA-huvudmannens anvisningar.

kontakt

Tekniska förvaltningen
452 80 Strömstad
0526-190 00
tn@stromstad.se

Vatten- och avloppsavdelningen (VA)
Jeanette Andersson
0526-196 20
jeanette.andersson@stromstad.se

Frågor om faktura/taxa (VA)
Maria Johansson
0526-191 60
maria.johansson@stromstad.se

Journummer vattenläckor (på kommunala nätet)
0526-191 50

Rubrik

Text

Hittar du vad du letar efter?

Tipsa EN VÄN

My Page

SENAST UPPDATERAD: 2017-01-04, Jeanette Andersson

SIDANSVARIG: Jerry Johansson