HJÄLPTJÄNSTER

MENY

LYSSNA

Kontakta OSS

KONTAKT

Strömstad kommun
Norra Bergsgatan 23
452 80 Strömstad

Öppet 08:00-16:30
Växel 0526-190 00



Ställ en fråga

Lämna en synpunkt

Felanmälan

Ställ en fråga

Du är välkommen med alla sorters frågor om kommunen och den kommunala servicen.
Vi ser till att du får svar.
Om du tycker att svaret dröjer, hör av dig till kommun@stromstad.se eller ring oss på 0526-190 00.






Lämna en synpunkt

Här kan du lämna synpunkter, förslag och klagomål, men också ge oss beröm. Din synpunkt registreras i kommunens diarium. Den blir då offentlig och kan läsas av alla.

*Vi återkommer till dig inom fyra arbetsdagar och meddelar att vi tagit emot din synpunkt. Efter ytterligare tio arbetsdagar meddelar vi vad vi tänker göra åt saken. För dig som valt att få svar via vanligt brev kan det ta ytterligare någon dag.

Välj vilken typ av synpunkt du vill lämna *
Multiple selection









Buss, tåg och flyg

Västtrafik AB ansvarar för den allmänna kollektivtrafiken i Strömstads kommun. Det finns också många andra sätt att resa till, från och inom vår kommun. Res gärna kollektivt, det minskar miljöpåverkan och  risken för trafikskador!

Strömstad ligger väl placerat mitt emellan två storstäder, Oslo och Göteborg. Flera busslinjer passerar utmed E6, och den som vill kan ta Bohuståget söderut. Närmaste flygplats är Landvetter cirka 19 mil söder ut.

I länklistan till höger har vi samlat några matnyttiga länkar till mer information om kollektivtrafik och andra kommunikationer. Västtrafiks Reseplanerare är ett bra sätt att snabbt se vilka möjligheter det finns att resa kollektivt.

Närtrafik på landsbygden

Flera kommundelar trafikeras via anropsstyrd trafik/närtrafik. På Västtrafiks webbplats hittar du mer information om avgifter samt om vilka dagar och tider turerna går.

Närtrafik - ett annat sätt att resa kollektivtlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Färdtjänst

Information om färdtjänst som är en del av kollektivtrafiken som beviljas efter individuell prövning, hittar du under fliken om Färdtjänst menyn till vänster.

Seniorkort för resa med västtrafik

här går det till:

Kortet gäller för dig som är 65 år och du kan resa dygnet runt inom Strömstads kommunzon på alla Västtrafiks linjer, inklusive tågresor inom kommunen samt med Närtrafik.

Det gäller inte vid resor med Kosterbåtarna, Ronden eller färdtjänst.

Strömstads kommun betalar för dina resor inom kommunen men tar ut en administrativ avgift på 145 kronor för kortet.

Alla seniorer som är berättigade ett kort får ett brev några veckor före de uppfyller ålderskravet. I brevet anges hur du går tillväga för att beställa ditt kort.

Du kan vända dig till Västtrafiks kundservice om du inte fått ditt brev eller behöver hjälp. Du når kundservice på telefon 0771-41 43 00 eller på Västtrafiks hemsida.

Avgiften är 145 kr

  • Giltigheten är Strömstad kommunzon
  • Ronden ingår såvida man åker mellan hållplatser inom kommunzonen

För mer information: www.vasttrafik.se/omseniorkortlänk till annan webbplats

Västtrafiks intygskort

Från och med 1 december 2016 kan den som har Försäkringskassans "intyg för förmånstagare"* beställa ett personligt Intygskort från Västtrafik. Innehavaren får oavsett ålder resa med Västtrafiks periodbiljetter ungdom 30 eller 90 dagar.

Den som har Försäkringskassans intyg kan beställa ett särskilt Intygskort från Västtrafik på vasttrafik.se/intygskort (hemsidan öppnar 1 december). Kortet är kostnadsfritt.

Kortet fungerar bara som intyg och går inte att produktladda. Kunden köper själv en periodbiljett ungdom 30 eller 90 dagar i Västtrafik To Go eller på något av Västtrafiks försäljningsställen. Erbjudandet gäller enbart dessa periodbiljetter och inte till exempel 365-dagarsbiljetter, kontoladdning eller enkelbiljetter. Medföljandeerbjudandet (res 4 för 1) gäller inte.

Intygskortet är personligt. Vid en biljettkontroll ska resenären kunna visa giltig biljett, Intygskort samt legitimation med samma namn som på Intygskortet. Kortinnehavaren ansvarar själv för att beställa ett nytt Intygskort när det nuvarande går ut, det kan göras upp till två månader före kortets sista giltighetsdatum.

”Intyg för förmånstagare” är ett pappersintyg som Försäkringskassan ställer ut till personer som har sjukersättning, aktivitetsersättning eller handikappersättning. Vill du ha mer information om detta intyg kan du ta kontakt med Försäkringskassans kundcenter på 0771-524 524.

För mer information: www.vasttrafik.selänk till annan webbplats

länkar och information

Båtcharter Strömstadlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, telefon 0526-600 16, 070-310 66 99

Color Linelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster (färja till Sandefjord, Norge)

Fjordlinelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Respluslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Västtrafiklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster (buss, tåg, Kosterbåtarna mm i Västra Götaland)

Selin charterlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, telefon 0525-223 42, 070-565 42 40

Taxi Väst,länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster telefon 0526-459 000

Taxibåten
telefon 010-287 00 66

Trollhättan-Vänersborgs Flygplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

 

Rubrik

Text

Hittar du vad du letar efter?

Tipsa EN VÄN

My Page

SENAST UPPDATERAD: 2016-11-28, Robin Lantz

SIDANSVARIG: Ola Lindström