KONTAKT

Strömstads Kommun
Kommuncenter
0526-190 00
kommun@stromstad.se

Besöksadress
Norra Bergsgatan 23
452 80 Strömstad

Öppettider
Vardagar 08.00-16.30
Torsdagar 08.00-16.00
Avvikande öppettider

Barn- och utbildnings-förvaltningen
Klockaregatan 2
bun@stromstad.se

Odelsbergsskolans förskoleklass

I förskoleklasserna arbetar vi för:

  • att möta varje barn utifrån dess utvecklingsnivå
  • att vara engagerade, lyhörda och aktiva handledare för barnen
  • att skapa goda förutsättningar för en bra föräldrasamverkan
  • att lyfta fram barns och vuxnas olika kulturella bakgrund och göra barnen uppmärksamma på människors likheter och olikheter och allas lika värde oavsett social och kulturell bakgrund
  • att skapa en trygg och stimulerande miljö för barnens utveckling och eget lärande

Arbetet i förskoleklassen skall präglas av demokratiska värderingar, värme, lekfullhet, engagemang och respekt för varje enskilt barns integritet.

Social och känslomässig utveckling

Mål

  • att barnen utvecklas till att bli självständiga och  ansvarstagande individer
  • att barnen utvecklas individuellt och i grupp
  • att barnen lär sig ta hänsyn och visa empati för varandra

Genom att

  • vi vuxna är lyhörda och goda förebilder

Exempel på hur

  • gruppstärkande lekar
  • våga prata inför varandra
  • lära sig lyssna på varandra
  • ge barnen tid till egna reflektioner, vid tex. konflikter

Skolans inre och yttre miljö

Mål

  • att barnen känner trygghet och glädje

Genom att

  • barnen ges möjlighet att i olika sammanhang utforska skolans olika miljöer

Exempel på hur

  • äta lunch i matsalen
  • gemensam utevistelse/rast med övriga elever

Förberedande svenska

Mål

  • att väcka nyfikenhet för tal och skriftspråk

Genom att

  • barnen ges möjlighet att i olika aktiviteter utveckla den språkliga medvetenheten

Exempel på hur

  • dagliga samlingar och sagostunder
  • rim och ramsor
  • ord- och ljudlekar
  • fingerlekar
  • sånger och rytmer etc.

Förberedande matematik

Mål

  • att väcka nyfikenhet för matematik

Genom att

  • barnen uppmärksammas på matematik i det dagliga arbetet
  • barnen ges möjlighet att upptäcka, jämföra och reflektera kring mängd, antal och volym

Exempel på hur

  • fingerlekar, ramsräkning, sånger klappa rytmer, ordningstal (första, andra, tredje)
  • antal och mängd
  • storlek (lika stor, större än, mindre än)
  • vikt och volym
  • sortera (efter färg, form och storlek)
  • symboler (tärning)

Natur och miljö

Mål

  • att miljöfostran blir ett naturligt inslag i den dagliga verksamheten
  • att barnen ges positiva upplevelser i naturen och i sin närmiljö

Genom att

  • vuxna upplever och upptäcker tillsammans med barn och på så sätt
  • visar att alla har ett gemensamt ansvar för natur och miljö

Exempel på hur

  • utforska med alla våra sinnen (lukta, smaka, känna, se höra)
  • experimentera
  • studiebesök
  • prata om allemansrätten
  • skogsdagar                                                                                                    

Bild och skapande

Mål

  • att barnen i skapande verksamhet ges möjlighet att utveckla sin fantasi, kreativitet och initiativförmåga
  • att tillvarata barnens egna idéer

Genom att

  • barnen utvecklar sina färdigheter och lär sig nya tekniker för att uttrycka sig

Exempel på hur

  • barnen får möjlighet att använda och prova olika material, tex. färg, lera, trä, tyg, garn, papper och gips

Sång, musik och rytmik

Mål

  • att föra vårt kulturarv vidare, samt få kännedom om andra kulturer
  • att genom sång och musik utveckla språk, rytm, motorik och självkänsla

Genom att

  • barnen ges möjlighet att uppleva olika sorters musik, såsom klassisk, populärmusik, visor, traditionella barnvisor etc

Exempel på hur

  • sjunga, dansa, klappa, stampa, använda instrument, rimma, lekar, empatiövningar, dramaövningar etc

Motorik

Mål

  • att barnen skall få en allsidig rörelseutveckling

Genom att

  • aktiviteterna är lustfyllda och syftar till en god grov- och finmotorik

Exempel på hur

  • rörelsestunder, skogspromenader, bollspel, hoppa rep
  • klippa, sy, väva

Lek

Mål

  • att barnen utvecklar sin förmåga till samförstånd, turtagande, ömsesidighet
  • att barnen bearbetar sina upplevelser och känslor, ensamma och i grupp
  • att barnen utvecklar sitt språk och sitt sociala beteende

Genom att

  • barnen upptäcker och undersöker sin omgivning och provar nya erfarenheter
  • vuxna finns närvarande och tar leken på allvar, samt uppmärksammar barn som inte leker

Exempel på hur

  • leken ges stort utrymme i verksamheten, både inom- och utomhus
  • material och möblering stimulerar till lek
  • vuxna deltar i leken

Tipsa EN VÄN

SENAST UPPDATERAD: , Cecilia Wikström Boman

SIDANSVARIG: Eva Stigberg