Upphandling och inköp
Välkommen att lämna anbud när vi upphandlar varor och tjänster för kommunala ändamål. Här hittar du bland annat information om våra rutiner och pågående upphandlingar.
Upphandlingar och inköp är ett av de viktigaste sätten för att minska anskaffningskostnaderna och se till att de ekonomiska förutsättningarna är goda i kommunen. De upphandlingar och avrop som görs ska resultera i leveranser av rätt vara/tjänst, rätt kvalitet, i rätt tid och till minskade kostnader.
Offentliga myndigheter är skyldiga att handla upp varor i tjänster i enlighet med lagen om offentlig upphandling (LOU) som bygger på EU-direktiv. Strömstads kommun gör inköp för cirka 50 miljoner kronor per år, inköpen avser både varor, tjänster och entreprenader.
Samarbete mellan kommuner
Mellan Strömstads kommun och övriga kommuner i norra Bohuslän finns det ett samarbetsavtal avseende upphandlingar och inköp.
Kommunen samarbetar även med Vänersborgs kommun och Trollhättan Stad, SKL Kommentus Inköpscentral och Kammarkollegiet kring upphandlingsärenden och frågor där det finns samordningsmöjligheter men även upphandlingar av mer specifik karaktär.
Samarbete med Skatteverket
Strömtads kommun samarbetar med Skatteverket för att förebygga ekonomisk brottslighet. Avtalet omfattar alla leverantörer till Strömstads kommun.
Ska du utföra uppdrag hos/ för Strömstads kommun till FFU. Pdf, 102.1 kB, öppnas i nytt fönster.
Aktuella och pågående upphandlingar
Här hittar du kommunens och bolagens pågående upphandlingar:
Portalen är gemensam för kommunerna Lysekil, Munkedal, Sotenäs, Strömstad och Tanum.
Länkar
Kontakt
Upphandlare
Mattias Svensson
0526-190 83
mattias.svensson@stromstad.se
Tipsa EN VÄN
SENAST UPPDATERAD: , Maria Alfredsson
SIDANSVARIG: Mattias Svensson