Platsvarumärke för Strömstad
Platsvarumärket Strömstad erbjuder en gemensam plattform för att profilera och utveckla Strömstad. Komplettera gärna med personliga berättelser om Strömstads unika värden som plats!
Platsvarumärket knyter an till kommunens Vision för 2030: En attraktiv gränsregion och mötesplats vid havet. En internationell småstad med livskvalitet, natur och friluftsliv i världsklass.
Kommunikationsplattform
Varumärkeslöftet "Havet i centrum - livet i fokus" beskriver vad Strömstad lovar den som kommer i kontakt med platsen. Det rymmer starka värden och beskriver vad som är viktigt för oss som bor och verkar här.
Men en position som unik mötesplats beskriver vi vad som särskiljer oss som boplats och besöksmål och vart vi ska sträva. Här finns goda förutsättningar för värdefulla möten!
- Vår geografiska belägenhet - vid riksgränsen mot Norge med internationellt utbyte, livlig handel, kulturhistoria och turism.
- Värdskapet – i alla tider har vi välkomnat besökare. Här bjuder vi in i gemenskapen!
- Stadskärnan – småstadscharm, rofyllda bomiljöer, stort utbud av butiker och restauranger och ett aktivt samhällsliv. Strömstad erbjuder puls och idyll hela året!
- Natur, kultur, hav och skärgård – här finns Sveriges enda marina nationalpark och ett säreget fjordlandskap. Välkommen till ett friluftsliv i världsklass!
Kommunikationsplattformen lägger en grund för profilering. Tillsammans med personliga berättelser och uttryck om Strömstads unika värden som plats skapar vi gemensamt bilden av Strömstad!
Logotyp för platsvarumärket
Platsvarumärkets grafiska symbol är platsens logotyp. Logotypen används för att förena och lyfta fram Strömstad. Symbolen får gärna komplettera egna logotyper, allt i syfte att bidra till en tydlig bild av Strömstad.
Bakgrund
Platsvarumärket togs fram och finansierades med stöd av EU-projektet Urban Platsinnovation (Interreg 2018/2019) och har vidareutvecklats därefter. Som grund för varumärkeslöftet ligger ett samarbete med lokala företag, men också statistik och undersökningar bland både helårs-och delårsboende, bland besökare men också bland de som inte besöker Strömstad. Underlaget kompletterades via workshops med näringslivet, gymnasieungdomar fastighetsägare, politiker, chefer och anställda inom kommunen.
Platsvarumärket syfte:
- Skapa en enhetlig och attraktiv bild av Strömstad och Strömstads kommun som boplats, besöksmål och arbetsplats.
- Skapa stolthet hos strömstadsborna och bekräfta deras val att bo och verka här.
- Inspirera nya entreprenörer, inflyttare och arbetskraft till att satsa i Strömstad!
- Ge alla som bor och verkar i Strömstad en plattform att kommunicera i syfte att bygga en positiv bild av Strömstad!
- Skapa goda förutsättningar för näringslivet såsom underlag för marknadsföring.
Här vill jag leva!
Mediabanken
Tipsa EN VÄN
SENAST UPPDATERAD: , Maria Alfredsson
SIDANSVARIG: Maria Kvarnbäck