Socialförvaltningen
Socialförvaltningens uppgift är att möta människors skiftande behov av stödinsatser som krävs för att den enskilde ska klara sin vardag.
Förvaltningen ska ge service till enskilda och ansvara för myndighetsutövning. Förvaltningen är organiserad i tre verksamhetsområden.
Individ- och familjeomsorg innehåller tre enheter där socialsekreterare/biståndshandläggare tar emot ansökningar och anmälningar om behov av stöd, utreder dessa samt fattar beslut om eventuella insatser. Målgrupper är äldre, personer med funktionsnedsättningar, barn och unga, personer utan försörjning samt vuxna med missbruksrelaterade behov. Det rör även adoptioner, familjerätt, bostadsanpassning, avgiftshantering och hushållsekonomisk rådgivning, integrationsverksamhet samt kommunala arbetsmarknadsinsatser
Boende/daglig verksamhet tillhandahåller särskilda boenden till äldre, gruppboende eller annat boende med stöd, samt daglig verksamhet. Dessutom ansvarar verksamheten för boende och stöd till ensamkommande barn.
Insatser i hemmet organiserar de verksamheter som främst rör insatser till äldre samt hälso- och sjukvård. Det handlar om hemtjänst, trygghetslarm, rehabilitering och hemsjukvård. personlig assistans, ledsagning korttidsvistelse
Verksamheten styrs främst av socialtjänstlag (SoL), lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt Hälso- och sjukvårdslagen (HSL).
Kontakt
Socialförvaltningen
452 80 Strömstad
Besöksadress
Stadshuset
Norra Bergsgatan 23
0526-192 77
sn@stromstad.se
Förvaltningschef
Helena Lilliebjelke
0526-192 08
helena.lilliebjelke@stromstad.se
Tipsa EN VÄN
SENAST UPPDATERAD: , Maria Alfredsson
SIDANSVARIG: Pamela Olsén