Kontakta OSS

KONTAKT

Strömstad kommun
Socialförvaltningen
452 80 Strömstad
Växel 0526-190 00

Öppetider

Måndag-fredag
Klockan 8.00-16.30.

Ställ en fråga

Lämna en synpunkt

Felanmälan

Ställ en fråga

Du är välkommen med alla sorters frågor om kommunen och den kommunala servicen. Vi ser till att du får svar. Om du tycker att svaret dröjer, hör av dig till sn@stromstad.se eller ring växeln 0526-190 00.






Lämna en synpunkt

Här kan du lämna synpunkter, förslag och klagomål, men också ge oss beröm. Din synpunkt registreras i kommunens diarium. Den blir då offentlig och kan läsas av alla.

*Vi återkommer till dig inom fyra arbetsdagar och meddelar att vi tagit emot din synpunkt. Efter ytterligare tio arbetsdagar meddelar vi vad vi tänker göra åt saken. För dig som valt att få svar via vanligt brev kan det ta ytterligare någon dag.

Välj vilken typ av synpunkt du vill lämna * (obligatorisk)




Fråga 1





Avgifter för vård och omsorg/boendestöd

För biståndsbedömda insatser och hemsjukvård tar kommunen ut en avgift. Avgiften räknas ut efter hur stor din inkomst är och hur mycket hjälp du får. Omsorgsavgiften regleras enligt maxtaxa.

För att fastställa hur mycket du ska betala korrekt gör vi en inkomstförfrågan (inkomstförfrågan – inkomster under 65 år eller inkomstförfrågan – Pensionsinkomster).

Upplysningar hämtas även direkt från Pensionsmyndigheten (PM). Du är skyldig att anmäla om dina inkomster förändras under året. Detta gör du till avgiftshandläggaren.

Avgifterna justeras varje år (mars). Information om avgifterna för hemtjänst, hemsjukvård och boendestöd med mera hittar du i vår sammanställning ”Information om avgifter för vård och omsorg/boendestöd”, se länken längst ner på denna sida.

Autogiro eller e-faktura?

Anmäl dina uppgifter med hjälp av blanketten ”Autogiro”, se länk till höger.
E-faktura: Anmälan gör du till din internetbank.

Bostadskostnad för särskilt boende

Kommunala bostadsbolaget AB Strömstadsbyggen är hyresvärd för kommunens särskilda boenden. För information om aktuella hyror, kontakta Strömstadsbyggen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om du inte är nöjd

Om du inte är nöjd med beslutet om avgift kan det överklagas skriftligt till Förvaltningsrätten. Din överklagan ska ha kommit in till Förvaltningsrätten eller till avgiftshandläggaren på Socialförvaltningen inom tre veckor från den dag du fick del av beslutet.

Ange vilket beslut som överklagas, hur du vill att beslutet ska ändras och varför du önskar en ändring.

Blanketter och information

Information om avgifter för vård och omsorg och boendestöd från mars 2023 Pdf, 132.5 kB, öppnas i nytt fönster.

Sammanställning av avgifter mars 2023 Pdf, 212.7 kB, öppnas i nytt fönster.


Kontakt

Kommuncenter
0526-190 00
kommuncenter@stromstad.se

Avgiftshandläggare                  
Agneta Gustafsson                         0526-194 06
Telefontid mån-fre kl. 10-12
agneta.gustafsson@stromstad.se

Tipsa EN VÄN

SENAST UPPDATERAD: , Pamela Olsén

SIDANSVARIG: Agneta Gustafsson