KONTAKT

Strömstads Kommun
Kommuncenter
0526-190 00
kommun@stromstad.se

Besöksadress
Norra Bergsgatan 23
452 80 Strömstad

Öppettider
Vardagar 08.00-16.30
Torsdagar 08.00-16.00
Avvikande öppettider

Alkohol- och serveringstillstånd

För att få sälja och servera alkohol behöver du tillstånd. Här kan du ansöka om serveringstillstånd och anmäla förändringar i din verksamhet. Du hittar också information om alkoholservering och serveringstillstånd.

Ibland kan du behöva anmäla nyheter eller förändringar i ditt serveringstillstånd. Det kan till exempel vara när du har nya serveringsansvariga på restaurangen, nya ägare i din verksamhet, om du vill krydda snaps, utöka din serveringsyta eller vill ändra öppettiderna.

Använd vår e-tjänst för alla typer av ansökningar eller anmälningar.

Stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten

Den typ av serveringstillstånd som är aktuell för restauranger kallas stadigvarande. Ett stadigvarande tillstånd är ett tillstånd som varar tills vidare så länge som verksamheten uppfyller lagar, krav och regler för alkoholservering. I Strömstad kommun är serveringstiden normalt inom klockan 11.00-23.00.

Stadigvarande serveringstillstånd till slutet sällskap

Catering? Festvåning? Om du ska sälja och servera alkohol till ett begränsat antal i förväg bestämda gäster behöver du ett serveringstillstånd. Tillståndet gäller till ett slutet sällskap, det betyder att de som kommer på festen ska vara bestämda i förväg och ha ett gemensamt intresse. Lokalen får alltså inte vara öppen för nya gäster under serveringen.

Du kan få ett stadigvarande serveringstillstånd till slutet sällskap om du till exempel:

  • Har ett eget kök i en lokal där du lagar maten. Maten serveras sedan i en annan lokal till ett slutet sällskap. Lokalen som ska användas vid servering måste du anmäla till miljö- och hälsoskyddsavdelningen i förväg.
  • Har en festvåning som du hyr eller äger där du serverar tillredd mat från en meny som är bestämd i förväg.

Tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten

Om du ska hålla ett arrangemang dit allmänheten får komma under en begränsad tid, kanske en konsert eller en festival, så behöver du ett tillfälligt serveringstillstånd för att få lov att sälja och servera alkohol. Du måste söka oavsett om du har ett tillstånd sedan tidigare eller inte. Du kan till exempel vara etablerad krögare som vid en festival vill servera alkohol på en annan plats än din restaurang. Utredningen går oftast snabbare om du redan har ett tillstånd.

Om arrangemanget ändras efter beviljat tillstånd

Ett serveringstillstånd gäller bara för dig som har fått det och för den mark, lokal eller det område som står i beslutet. Om arrangemanget, exempelvis festivalen, flyttas gäller inte tillståndet längre. Då måste du ansöka om ett nytt tillstånd.

Tillfälligt serveringstillstånd till slutet sällskap

Fest i föreningen? Personalfest? Om du ska sälja och servera alkohol till ett begränsat antal i förväg bestämda gäster behöver du serveringstillstånd till slutet sällskap. Tillståndet gäller till ett slutet sällskap, det betyder att de som kommer på festen ska vara bestämda i förväg och ha ett gemensamt intresse. Lokalen får alltså inte vara öppen för nya gäster under serveringen.

Serveringstillståndet kan vara aktuellt om du ska arrangera en personalfest, föreningsfest eller liknande vid ett enstaka tillfälle. Tillståndet innebär att du får servera vin, starköl och andra alkoholdrycker mot någon form av betalning.

Du behöver inte serveringstillstånd om serveringen sker av dig som privatperson, exempelvis vid ett bröllop eller ett 50-årsfirande. För att serveringen ska kunna ske utan tillstånd ska samtliga av punkterna nedan vara uppfyllda. Serveringen ska

  • avse ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer
  • ske utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna
  • äga rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker.

 

1. Förbered handlingar och andra tillstånd

Ägarförhållanden - Du måste kunna visa vem eller vilka som äger företaget som ska bedriva restaurangverksamheten. Hur du gör det beror på vilken bolagsform du valt.

Finansieringsplan - Miljö- och hälsoskyddsavdelningen behöver veta varifrån pengarna till din verksamhet kommer. Det innebär att du behöver visa hur finansieringen av verksamheten har gått till. Du behöver visa vilka pengar du använt för att betala köpet av verksamheten och att säljaren har fått betalt. Miljö- och hälsoskyddsavdelningens uppgift är att säkerställa att alla pengar som finansierat verksamheten har tjänats på laglig väg och är beskattade.

Köpeavtal - För att du ska kunna få ett serveringstillstånd är det viktigt att du kan visa att du har köpt eller arrenderar lokalen där du ska bedriva din verksamhet, till exempel om det är en så kallad "sommarrestaurang".

Därför måste du antingen lämna in:

  • ett köpeavtal som är undertecknat av både säljare och köpare (ditt bolag som söker serveringstillstånd)

eller

  • ett arrendeavtal som är undertecknat av såväl fastighetsägare som arrendator (ditt bolag).

Om det finns bilagor till avtalet ska du även lämna in dem.

Hyreskontrakt - För att få ett serveringstillstånd måste du kunna visa att du hyr lokalen där verksamheten ska bedrivas. Det gäller oavsett om du hyr i första eller andra hand.

  • Om du hyr i första hand ska du skicka med en kopia av hyreskontraktet.
  • Om du hyr i andra hand ska du skicka med en kopia på grundhyresavtalet, andrahandskontraktet och ett intyg som visar att hyresvärden har godkänt uthyrning i andra hand.

Kontraktet måste vara undertecknat och visa att hyresgästen är samma företag som nu söker serveringstillstånd. Ett annat krav är att lokalen måste vara godkänd för restaurangverksamhet.

Verksamhetens inriktning - Typen av verksamhet som du planerar att bedriva kan påverka bedömningen av din ansökan om serveringstillstånd. Därför är det viktigt att du så tydligt som möjligt fyller i verksamhetsbeskrivningen.

Meny - Till din ansökan ska du skicka med en meny som visar vilka rätter restaurangen ska erbjuda. För att få tillstånd att servera alkohol krävs ett varierat utbud av mat och att den är lagad på plats i restaurangens kök. På menyn ska det finnas förrätter, huvudrätter och desserter, se Strömstads kommun riktlinjer för alkoholservering. Du behöver även skicka in en beskrivning på hur du tillagar eller tillreder maten från råvaror i restaurangens kök.

Om restaurangen ska ha en annan meny efter klockan 23 ska även den skickas med i din ansökan.

För servering till slutna sällskap är kravet på vad menyn måste omfatta något lägre. Det betyder att det är tillåtet att servera färdiga rätter som värmts upp i restaurangens kök. Restaurangen måste dock erbjuda mat under hela serveringstiden.

Kunskapsprov i alkohollagen - Servering av alkohol kräver kunskap om svensk alkohollagstiftning (8 kap, 12 § alkohollagen) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Enligt gällande lagstiftning måste minst hälften av alla personer med ”betydande inflytande i verksamheten” ha dessa kunskaper. Betydande innebär i det här fallet firmatecknare, delägare, och styrelseledamöter. Provet är utformat av Folkhälsomyndigheten och provresultatet är giltigt i fem år för den som inte har stadigvarande serveringstillstånd. Du betalar en avgift för att göra provet. Läs mer på sidan - Alla arviden, taxor och avgifter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kontakta miljö- och hälsoskyddsavdelningen för att boka en tid för kunskapsprov.

Ritningar - Till din ansökan ska du bifoga ritningar av restaurangen. Ritningarna ska uppfylla följande:

  • Ritade på papper i format A4 eller A3.
  • Ritade i skala 1:100 (där 1 centimeter motsvarar 1 meter).
  • Visa hur restaurangen kommer att se ut möblerad.
  • Visa antalet bord och antalet sittplatser vid borden.
  • Eventuell bardisk och/eller scen ska finnas med på ritningen.
  • Tydligt och detaljerat visa alla utrymningsvägar som finns i serveringslokalen.
  • Om restaurangen har flera plan ska separata ritningar göras för varje våning.

Tillägg vid uteservering

För att få serveringstillstånd till en uteservering i anslutning till din restaurang måste din ansökan kompletteras med en ritning av uteserveringen samt ett intyg som visar att du har rätt att använda marken där uteserveringen ska finnas (dispositionsrätt).

Extra ritning

För restaurang med uteservering ska du bifoga en ritning som uppfyller följande:

  • Ritad på papper i format A4 eller A3.
  • Ritad i skala 1:100 (där 1 centimeter motsvarar 1 meter).
  • Visa hur restaurangen kommer att se ut möblerad.
  • Visa antalet bord och antalet sittplatser vid borden.
  • Eventuell bardisk och/eller scen ska finnas med på ritningen.
  • Visa uteserveringens läge i förhållande till restaurangen och hur den är avgränsad (till exempel med staket eller rep med pollare).

Rätten att använda marken

Om du planerar att bedriva uteservering måste du också kunna visa att tillstånd att använda marken där serveringen ska ske. Det kallas dispositionsrätt, alltså rätt att disponera marken. För att visa att du har den rätten ska du till din ansökan bifoga ett skriftligt godkännande från fastighetsägaren.

Gäller det allmän mark ska du i stället bifoga ett tillståndsbevis från polisen. Mer information om tillståndsbevis hittar du på polismyndighetens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Du kan också ringa polisen på 114 14.

2. Ansök

Själva ansökan gör du genom att fylla i vår e-tjänst, som du hittar på denna sida. Se till att ha gjort alla förberedelser och ha tillgång till de dokument som behövs för att komplettera ansökan, innan du börjar fylla i e-tjänsten. Det går att spara ansökan och avsluta vid ett senare tillfälle.

Komplett ansökan underlättar -Det är viktigt att du skickar in de dokument som krävs. Annars tar utredningen och beslutet längre tid. Läs därför anvisningarna noga och fyll i ansökan på bästa sätt.

Ombud med fullmakt -Om du använder dig av ett ombud under ansökningsprocessen måste en fullmakt skickas med i ansökan. Fullmakten ska visa ombudets namn, adress, telefonnummer och e-postadress.

3. Din ansökan registreras

  • När du har skickat in din ansökan registreras den i vårt ärendehanteringssystem och du får en mottagningsbekräftelse via mejl.
  • Du tilldelas en handläggaren som är den person på miljö- och hälsoskyddsavdelningen som har hand om ditt ärende.

4. Handläggaren utreder

Nästa steg är att handläggaren granskar dina ansökningshandlingar och påbörjar en utredning.

Om din ansökan inte är komplett, alltså om någon uppgift eller handling saknas, får du ett brev från handläggaren där han eller hon ber dig att skicka in det som fattas. Handläggaren kan också höra av sig för att få svar på frågor.

Vi gör en lämplighetsprövning

Alkohollagen ställer stora krav på den som ska få ett serveringstillstånd. Därför görs en lämplighetsprövning av dig. Förutom att du ska visa att du har kunskaper om alkohollagstiftningen genom ett godkänt prov tittar handläggaren också på din ekonomi och om du har begått brott.

Kom ihåg att det är du som ansöker som ska visa att du lever upp till kraven. Det innebär att du behöver skicka en mängd olika dokument med din ansökan.

Hur snabbt går det?

Du får räkna med att ett serveringstillstånd tar cirka fyra månader från att du skickat in din ansökan till oss. Det är därför viktigt att du skickar in din ansökan i god tid och att du försöker fylla i den fullständigt och rätt.

Om du måste komplettera din ansökan kan handläggaren inte fortsätta sin utredning förrän du skickat in de uppgifter och handlingar som saknas.

5. Ansökan skickas på remiss

Innan ett beslut om serveringstillstånd tas ska flera andra myndigheter göra en bedömning av din ansökan. Vi skickar den på remiss till:

  • Polisen
  • Kronofogden
  • Skatteverket

Myndigheterna gör en bedömning av dina förutsättningar för att kunna servera alkohol. Remissvaren/yttranden som inkommer kan innebära att du behöver skicka in nya uppgifter.

Handläggaren sammanställer dina insända dokument, remissvaren från de andra myndigheterna och vad lagen och riktlinjerna säger.

6. Du får ett beslut

I nästa steg i processen får du ett beslut. Antingen blir det beviljat, det vill säga att du får ett serveringstillstånd, eller så får du ett avslag, vilket betyder att du inte får tillstånd.

I vissa fall kan du få delvis beviljat. Det innebär att du får ett serveringstillstånd, men med till exempel kortare serveringstid än vad du ansökt om.

Du har rätt att överklaga

Om du får avslag på din ansökan kan du överklaga till förvaltningsrätten. Din handläggare informerar dig om hur det går till.

Vem fattar beslut?

Handläggaren är aldrig ensam om att bedöma ett ärende. Han eller hon samråder alltid med en kollega, och presenterar uppgifterna för miljö- och byggnämnden.

Det är aldrig handläggaren som fattar beslut. I Strömstad fattas beslut om serveringstillstånd av miljö- och byggnämnden.

Inför sommaren är det särskilt viktigt för restauranger att ansöka om utvidgad serveringsyta eller utökade öppettider i god tid.

Ett serveringstillstånd gäller bara för dig som har fått det och för den lokal som står i beslutet. Om verksamheten upphör eller flyttar gäller inte tillståndet längre. Om ägarförhållandena i bolaget förändras måste du anmäla det till miljö- och hälsoskyddsavdelningen.

Om du planerar att sälja folköl behöver du anmäla till kommunens miljö- och hälsoskyddsavdelning. Mer information finns på sidan om folköl Öppnas i nytt fönster..

Om ditt serveringsställe redan har ett serveringstillstånd för alkohol behöver du inte anmäla försäljning av folköl.

En avgift tas ut för handläggning av anmälan eller ansökan och tillsyn av verksamheten, miljö- och byggnämndens taxor och avgifter Öppnas i nytt fönster.

Kontakt

Strömstads Kommun
Kommuncenter
0526-190 00
kommun@stromstad.se

Besöksadress
Norra Bergsgatan 23
452 80 Strömstad

Öppettider
Vardagar 08.00-16.30
Torsdagar 08.00-16.00
Avvikande öppettider

Tipsa EN VÄN

SENAST UPPDATERAD: , Helena Cavalli-Björkman

SIDANSVARIG: Henrik Rörberg